Smutný príbeh Emiliana Salu nie je jediný: Týchto 7 leteckých katastrof je nezabudnuteľných

26. 01 2019 08:40 | TVnoviny.sk
Tím Manchesteru United, ktorý zahynul pri leteckom neštastí v Mníchove roku 1958.
Tím Manchesteru United, ktorý zahynul pri leteckom neštastí v Mníchove roku 1958. Foto: TASR/AP

Najviac sa ich odohralo v Európe, nechýbajú však ani Južná Amerika či Afrika.

Témou čísla jeden vo futbalovom svete je už od pondelka zmiznutie argentínskeho útočníka Emiliana Salu. Dvadsaťosemročný zakončovateľ, ktorý len uplynulú sobotu prestúpil z Nantes do Cardiffu, je nezvestný po tom, čo sa lietadlo, v ktorom sedel, stratilo v oblasti Lamanšského prielivu.

Záchranári viac ako tri dni prehľadávali pobrežie aj vodu, nikde však po stroji, hráčovi alebo pilotovi lietadla ani stopy. Vo štvrtok večer sa rozhodlo, že v pátraní sa pokračovať nebude, nakoľko šanca, že by obaja členovia lietadla typu Piper PA-46 sú sotva nažive.

V súvislosti s touto tragédiou si pamätníci spomenuli na podobné katastrofy, ktoré patria, žiaľ, k najčiernejším v histórii tohto najmasovejšieho kolektívneho športu na svete. Vybrali sme sedem ďalších leteckých nehôd futbalistov, ktoré mali fatálne následky.

Turín /1948/

V štyridsiatich rokoch minulého storočia patril FC Turín medzi najlepšie kluby v Taliansku, veď majstrom krajiny sa stal v roku 1943, na ktorý nadväzol majstrovský hetrik v rokoch 1946-1948.

„Býci" sa 4. mája 1949 vracali z Portugalska, kde odohrali exhibičný zápas. Krátko po 17. hodine lietadlo pre slabú viditeľnosť narazilo do baziliky stojacej na kopci Superga v Turíne.


Zdroj: YouTube/famila76

Z 27 pasažierov a štyroch členov posádky neprežil nikto. Pre taliansky futbal to bola obrovská strata, nakoľko veľká časť Turínčanov tvorila kostru národného tímu. Zostávajúce štyri zápasy dohrávali dorastenci, FC Turín na znak úcty vyhlásili ligovým šampiónom.

Mníchov /1958/

Je 6. február 1958. Hráči Manchesteru United sa vracajú z Belehradu, kde si vybojovali postup do semifinále Pohárov majstrov. Na ceste domov mali medzipristátie v Mníchove, aby sa mohlo do lietadla dotankovať palivo.

Pilotovi sa v zlom počasí dvakrát nepodarilo odštartovať a na tretí pokus havaroval. V troskách lietadla zomrelo 23 ľudí, z toho osem členov kádra „červených diablov", osem novinárov, traja tréneri, dvaja členovia posádky a dva cestujúci.


Zdroj: YouTube/SheremetaVideo

Niektorí z tých, ktorí toto nešťastie prežili, sa neskôr k futbalu vrátili. Trenér Matt Busby začal skladať nový tím. Päť rokov po tragédii vyhral klub Anglický pohár, o dva roky neskôr aj majstrovský titul.

Öresund /1960/

Rok 1960 je čiernym v histórii dánskeho futbalu. Dňa 16. júla letel leteli ôsmi futbalisti z Kodane do Herningu na posledný prípravný duel, na ktorom členovia posádky mali zabojovať o miestenku na olympijské hry do talianskeho Ríma.

Lietadlo však do cieľa nedorazilo, zhruba 50 metrov od pobrežia mesta Öresund pilot v náročných podmienkach stratil kontrolu nad strojom a zrútil sa. Na palube bol okrem ôsmich hráčov iba pilot, ten toto nešťastie prežil ako jediný.

Dniprodzeržynsk /1979/

Až 178. Takýto počet mŕtvych si vyžiadala kolízia dvoch lietadiel typu Tupolev, ku ktorej došlo 11. augusta 1979 na území vtedajšieho Sovietskeho zväzu v lokalite Dniprodzeržynsk.

Jeden stroj smeroval z Voroneže do moldavského Kišiňova, druhé lietadlo letelo z Donecku do bieloruského Minsku.

V druhom stroji letelo mužstvo uzbeckého klubu Pachtakor Taškent. Nikto z 94, respektíve 84 osôb v oboch lietadlách neprežil.

Vyšetrovanie preukázalo, že túto mimoriadne tragickú udalosť zlou koordináciou oboch lietadiel zapríčinili letoví dispečeri.

Lima /1987/

Letecké futbalové nešťastia však neobišli ani iné časti sveta. Ôsmeho decembra 1987 zahynulo 38 hráčov, trénerov, členov realizačného tímu a fanúšikov peruánskeho klubu Alianza Lima a šesť členov posádky lietadla Fokker F27.

Mužstvo sa vracalo zo zápasu v meste Pucallpa. Pilot avizoval problémy s pristávaním, na viackrát sa mu to nepodarilo. Keď sa pokúšal o znovupristátie, stroj zasiahol hladinu Tichého oceánu a viac nevzlietol.

Až po takmer dvoch desaťročiach sa odhalili skutočné príčiny pádu stroja. Mohli za ňu malé skúsenosti pilota, jeho nízka znalosť riadenia lietadla, ako aj zlý technický stav Fokkera. Spolu tak o život prišlo 44 ľudí.

Libreville /1993/

Priam existenčné následky mala na futbal v africkej Zambii tragédia, ktorá sa stala 27. apríla 1993. Lietadlo s väčšinou reprezentantov zahynulo vo vodách Atlantického oceánu po tom, čo vzlietlo z gabonského Librevillu.

Stroj typu DHC-5 Buffalo smeroval do senegalského Dakaru, kde mala Zambia odohrať kvalifikačný duel o postup na MS 1994. Na palube okrem 25 členov reprezentácie bolo aj päť členov posádky. Príčinou pádu bola chyba pilota a zlý stav lietadla.

Chapeconse /2016/

Sled viacerých ľudských zlyhaní vyústil 28. novembra 2016 do pádu lietadla s futbalistami brazílskeho klubu Chapecoense na palube tesne pred pristátím v Medellíne. Pri havárii zahynulo 71 ľudí, šiesti nešťastie prežili.

Vojaci a policajti počas spomienkového obradu na počesť hráčov brazílskemu tímu Chapecoense
Foto: TASR/AP
 

Podľa vyšetrovania kolumbijského úradu pre civilné letectvo prvý z osudných omylov nastal už pri tvorbe letového plánu, ktorý nespĺňal medzinárodné predpisy. Plne naložený stroj nemali v žiadnom prípade vypraviť na charterový let z bolívijského Santa Cruz do Medellínu.

Zhruba po vstupe do kolumbijského vzdušného priestoru začal fúkať silný vietor, čo tiež prispelo k vyššej spotrebe. V čase, keď pilot požiadal o prednostné pristátie, teda šesť minút pred zrútením, už jeden zo štyroch motorov dve minúty nepracoval. Postupne vypovedali službu aj ostatné.

Komentáre ( 0)